Retura Østfold - tjenestevilkår
Retura Østfold forplikter seg til å utføre tjenester i henhold til relevante lover, forskrifter og avtalens vilkår. Kunden må sikre at deres virksomhet overholder alle gjeldende regler og myndighetskrav.
Adgang og utstyr
- Adgang til hentested/oppdragssted: Kunden er ansvarlig for å sikre fri adgang til hentestedet. Ved hindringer som snø, manglende brøyting eller lignende, kan Retura Østfold belaste kunden for bomtur, ventetid eller ekstra arbeid. Storsekk må plasseres maksimalt 10 meter fra kranbilens parkeringsplass og uten hindringer i luftstrekket.
- Utplassering av oppsamlingsutstyr: Retura Østfold plasserer utstyr etter kundens anvisning, men tar ikke ansvar for skader på overflater som plen eller asfalt. Flytting av utstyr avtales med Retura Østfold.
- Ansvar for oppsamlingsutstyr: Kunden er ansvarlig for skade på utstyr som skyldes uaktsom bruk. Oppsamlingsutstyr må sikres mot velt og utilsiktet bevegelse. Kunden plikter å melde skader på aktuelt avfallsutstyr til Retura Østfold.
- Oppfylling av oppsamlingsutstyr: Utstyr må ikke overfylles, hverken i volum eller vekt. Retura Østfold kan nekte oppdrag eller ilegge gebyr ved brudd.
Transport og kostnader
- Ekstra kostnader: Ekstra kostnader som bompenger, fergekostnader, overtid eller hjelpemann belastes kunden.
- Sikring av last på pall: Kunden må sikre last på pall forsvarlig. Mangelfull sikring kan føre til avvisning av oppdrag.
Fakturering og prisreguleringer
- Fakturering: Fakturering skjer etterskuddsvis. Forfall settes til 15 dager fra faktureringsdato, dersom ikke annet er avtalt.
- Prisreguleringer:
- Alle priser er eks. MVA.
- Transportpriser justeres i henhold til transportindeks kvartalsvis.
- Retura Østfold AS tar forbehold om endringer av kostnadsnivået i forbindelse med håndtering av avfall, priser kan justeres med en måneds varsel.
- Ved ekstraordinære situasjoner justeres betingelser på kort varsel.
Kundens forpliktelser
- Levere samtlige fraksjoner som er prisgitt i avtalen til Retura Østfold AS.
- Sørge for at utstyr er tilgjengelig ved tømming; ventetid og/eller bomtur vil bli fakturert.
- Sørge for nødvendig brøyting og strøing; ventetid og/eller bomtur vil bli fakturert.
- Sette biosekker i beholdere for matavfall.
- Sortere fraksjoner i henhold til anvisninger; ved feilsortering kan avfall omklassifiseres og avviksgebyr faktureres.
- Gi beskjed om tekniske problemer på utstyr.
- Dekke skade/tap som forvoldes på utplassert utstyr.
- Plassere avfallsbeholdere slik at brann i disse ikke kan spre seg til bygg og/eller omgivelser.
Retura Østfolds forpliktelser
- Informere kunden om riktig sortering av fraksjoner.
- Dokumentere avvik.
- Avviksgebyr (feilsortert avfall) kr 950
- Feilsortert farlig avfall kr 2500
- Feilsorterte batterier kr 4000
- Ved større avvik tilkommer kostnader for sortering av aktuelt avfall.
- Informere om tømmeprosedyrer.
- Påse at utstyr er i orden og fungerer ved utlevering.
- Utbedre tekniske problemer på utstyr som er blitt formidlet.
Responstid
- Forventet responstid for krok- og liftbil er inntil 24 timer.
- For komprimatorbil og skapbil på fast rute må tømming bestilles senest klokken 12:00 dagen før.
Særskilte vilkår og forpliktelser
For følgende typer avfall gjelder spesielle vilkår og forpliktelser, kontakt oss for ditt behov.
- Sikkerhetsmakulering
- Farlig avfall
- Risikoavfall
Rapportering og mislighold
- Partene plikter å informere hverandre om forhold som påvirker avtalen.
- Ved mislighold gjelder alminnelige kontraktsrettslige regler. Retura Østfold kan heve avtalen ved vesentlig mislighold eller mislighold av betalingsbetingelser.
Særbestemmelser for farlig avfall
- Farlig avfall skal håndteres i henhold til lover og ADR-reglement.
- Kunden er ansvarlig for korrekt deklarasjon og emballering. Retura Østfold kan belaste kunden for kostnader ved avvik.